Що таке Піст і навіщо він потрібний?

Піст – це утримання, добровільне самообмеження в їжі, розвагах, спілкуванні зі світом, піст – це жертва подяки Богу за ту велику Спокутну Хресну Жертву, яку приніс за нас Сам Син Божий, Господь наш Ісус Христос.

Згадайте стан душі після щедрої ситної їжі, коли по всьому тілу розливається лінь і розслаблення, свідомість притупляється, коли в душі зароджуються хтиві тваринні інстинкти – де вже тут прийти в голову думкам про Бога, про покаяння чи про молитву!

Пересичене тіло стає повним хазяїном людини і відкриває двері безлічі нечистих пристрастей.

Піст же – це нищівна зброя проти плоті, яка поневолює нас. Це дарована Богом можливість звільнення духовного людського початку через пригнічення тілесного.

Про піст, як про один із засобів порятунку душі, свідчить нам Священне Писання.

Коли за гріхи жителів міста Ниневії Господь засудив це місто до знищення, подібно до Содому і Гоморри, і послав сповістити їм про це пророка Іону, то цар Ниневії: “…устав із престолу свого, і зняв із себе царське облачення своє, й одягся у веретище, і сів на попелі, і повелів проголосити і сказати у Ниневії від імені царя і вельмож його: “щоб ні люди, ні худоба, ні воли, ні вівці нічого не їли, не ходили на пасовище і води не пили …і сильно волали до Бога, і щоб кожен навернувся від злого шляху свого і від насильства рук своїх. Хто знає, можливо, ще Бог змилосердиться і відверне від нас розпалений гнів Свій, і ми не загинемо”. І побачив Бог діла їхні, що вони навернулися від злого путі свого, і пожалів Бог щодо біди, про яку сказав, що наведе на них, і не навів” (Іони 3:6-10).

На цьому прикладі можна бачити, що піст, як вираження покаяння і туги про гріхи, відводить від того, хто кається, гнів Божий. Але не лише вираженням покаяння і жертвою примирення за гріхи є піст.

От що каже про властивості посту преподобний Іоанн Ліствичник: “Піст є відкидання всього, що тішить смак, знищення лукавих помислів, звільнення від поганих сновидінь, чистота молитви, просвітлення душі, зберігання розуму, винищення сердечної бездушності, утримання від багатослівності, причина безмовності, вартовий послуху, полегшення сну, здоров’я тіла, розрішення гріхів, врата раю і небесна насолода” (Ліствиця. Слово 14. Вірш 33).

Узагальнюючи вищесказане, можна сказати, що піст – це один з найважливіших духовних засобів у справі спасіння душі.

Причому суть посту не в тому, щоб тільки не вживати певні види їжі.

Якщо ви не їсте м’ясного, але просиджуєте годинами біля телевізора – це не піст, якщо ви під час посту ходите по театрах, концертах та інших розважальних закладах, – це не піст, якщо ви витрачаєте час на відвідування і прийом гостей, активно “спілкуєтеся” по телефону, зачитуєтеся художньою літературою – це теж не піст.

Якщо ви самі, утримуючись від скоромної (м’ясомолочної) їжі і розваг, засуджуєте інших за їх “недбайливе” життя, то це – тим більше не піст.

Піст – це утримання від усього, що може встати між вами і Богом, піст – це відхід всередину себе і перебування там наодинці з Господом, це час самоаналізу, уважного перегляду свого життя, період найбільш активної духовної роботи по виправленню своїх недоліків, викорінюванню пристрастей, очищенню плоті і духу.

Постом християнин повинен приділяти більше уваги і часу на відвідування храму, домашню молитву, допомогу ближнім і творіння справ милосердя.

Деякі святі називають молитву і піст двома крилами, що возносять до Неба християнську душу.

Церквою встановлена ціла система постів, дотримуючи які, християнин сприяє успішному проходженню духовних подвигів, вдосконаленню душі, надбанню Божественної Благодаті Святого Духа.

Пости бувають одноденні і багатоденні.

Одноденними постами є кожні середа і п’ятниця впродовж року, за винятком Святок (період між святами Різдва і Богоявлення), Пасхальної і “суцільних” седмиць (тижнів).

Крім того, одноденними постами є: Водохресний святвечір (Навечір’я Богоявлення), Усікновення голови Іоанна Предтечі – 11 вересня і Воздвиження Хреста Господнього – 27 вересня.

Багатоденні пости: Великий Піст перед Пасхою, Петрів Піст, Успенський Піст і Різдвяний.

Пости розрізняються за мірою суворості: суворий піст – дозволяється для вживання тільки рослинна їжа (овочі, фрукти); менш суворий піст – дозволяється рослинна олія, у недільні і святкові дні – риба.

Багато початківців жахаються: “Як? Не їсти м’ясного? Та звідки ж тоді будуть сили працювати, взагалі щось робити?”

Хочеться для них нагадати, що людина, у період посту, не лише не втрачає фізичної сили і працездатності, але, за рахунок очищення організму від шлаків і надлишку білків, відчуває значне полегшення в усьому тілі, як розумова так і фізична активність її помітно збільшуються.

Окрім того в наш час багато лікарів відмічають позитивний вплив посту на людський організм.

Для вагітних, старих або хворих Церква передбачає послаблення суворості посту.

Треба також знати, що Церква звільняє від посту людей, які знаходяться в дорозі і вимушених живитися тією їжею, яку вони можуть отримати в дорозі (до них також можна віднести людей, які знаходяться в лікарнях, в’язницях або вимушених обідати на роботі і не мають можливості приносити із собою пісну їжу).

Автор: священик Олександр Торік