Перемога над самим собою

Деякі з благочестивих, але недосвідчених у духовному житті людей, борючись з пристрастями і похіттю і перемагаючи їх, думають між тим, що вони не перемогли, а переможені, і тужать про свій уявний гріх. Але вони помиляються. Перемога над пристрастями і похіттю, або, простіше, перемога над самим собою є перемога, найславніша з усіх перемог, і тому не під суд віддає людину, а покладає на неї вінці.

Декілька ченців були відпущені ігуменом в одне поселення. Дорогою диявол з особливою силою нападав на старшого з них і схиляв на плотській гріх. Чернець же боровся із самим собою, старанно молився і диявола переміг. Але він цього не зрозумів; повернувся додому блідий і збентежений, впав до ніг ігумена і вигукнув: «Отче, прости мене, я впав у розпусту!» І розповів про свою уявну боротьбу. Прозорливий же старець, побачивши в цей час на голові його п’ять вінців, сказав йому: «Радій, сину мій! Бо коли ти прийшов до мене, я побачив вінці на голові твоїй. П’ять разів повставала на тебе плоть, і ти п’ять разів проганяв її від себе сльозами і молитвою. Тому не переможений ти, а переміг. Великий подвиг був з твого боку вступити в боротьбу із самим собою і перемогти себе. Так от було і з прекрасним Йосипом. Коли він спокушався дружиною Потіфаровою і встояв проти гріха, то подвиг його бачили Ангели, і вони великим голосом прославили Бога за те, що Він дав страждальникові силу перемогти диявола і осоромити його. Так, добре, щоб і в помислі не мати зла; але коли прийде він, треба боротися з ним і проганяти його.

Так, браття, дійсно перемога над самим собою є найславніша з перемог, і от навіть Ангели вихвалили Бога голосом великим, коли побачили Йосипа, що отримав таку перемогу. І справді, що може бути вище за такого переможця? Він завжди чистий і душею, і тілом; він завжди близький до Бога, про нього радіють Ангели, диявол не сміє приступити до нього! У таких людей навіть і тіло одухотворяється, і благодать Божа відбивається навіть у погляді такої людини. О, дійсно, «Блаженні чисті серцем, бо вони Бога побачать». Амінь.