Ввічлива відмова

Притча про весільний бенкет, Корнеліс Дрохслот

Притча про багату вечерю (Лк. 14:16-24)

Схожу притчу ми можемо знайти в Євангелії від Матфея (22:1-14). Але повного збігу, звичайно, немає. У тій притчі звані гості поводилися вкрай агресивно: вони не лише відмовилися прийти на бенкет – інші з них накинулися на рабів царя, який запросив їх, і вбили їх. Тут же описана дещо інша ситуація: отримавши запрошення, ці люди максимально коректно і ввічливо відмовляються. Насправді, у кожного стільки важливих справ, не все ж по гостях ходити. В одного придбана нерухомість, у другого – нові засоби виробництва, що вимагають термінового тестування, а в третього – просте людське щастя: він одружився, знайшов свою другу половинку. Що ж – хазяїн, хоч і розгнівався, але знайшов вдалий вихід з положення: велів рабам скликати всіх вбогих, калік, сліпих і кривих. Здавалося б, конфліктна ситуація благополучно вирішена.

Проте одна деталь заважає нам безтурботно поставитися до прочитаного: це – не буденна історія з життя. Це – притча. І хазяїн, як усі ми розуміємо, – сам Господь. А це докорінно міняє справу.

Господь Бог, наш Творець і Спаситель, наш Пан і Володар, кличе нас на святкову вечерю, на бенкет. І цей бенкет – прийдешнє Царство. Від того, чи приймемо ми запрошення, залежить усе наше життя – не лише тимчасове, але і вічне. А якщо так, то які можуть бути варіанти? Але життя показує, що варіанти є, і часто – якраз ті, які ми бачимо в притчі.

Напевно, багатьом християнам доводилося стикатися з такою ситуацією. Ви знайомитеся з якоюсь людиною (це може бути ваш колега по роботі чи випадковий попутник у потягу), і дуже скоро він розуміє, що перед ним – віруюча людина. І відбувається дивна річ: ви нічого йому не говорили, не займалися пропагандою і агітацією – але під час розмови співрозмовник раптом починає перед вами виправдовуватися. “От ви постите – це, звичайно, правильно. Але я не можу (далі слідує детальний виклад причин)”. Або: “А ви кожної неділі в церкву ходите? Я, звичайно, теж ходжу, на Пасху паски завжди ходимо святити. На батьківську на кладовищі їжджу”. Чи: “Я от давно причаститися хочу, але щось усе ніяк не можу зібратися”. І так далі, і тому подібне.

Чому так відбувається? Багато людей (особливо, якщо вони хрещені) відчувають якусь неправильність свого життя, відчувають докори сумління. Деякі навіть цілком розуміють, що саме треба робити, куди йти, – але не роблять і не йдуть. Чому ж? Причин – безліч, і всі серйозні. Важка робота, складний графік, маленькі діти, безглуздий чоловік, старенькі батьки, букет власних хвороб. Це дійсно поважні причини, я не іронізую. Але проблеми вибору це не відміняє. І якщо в людини є жива віра, то вона зможе збудувати правильну ієрархію цінностей. А якщо ні – тоді вибач, Господи, не можу. Так, знаю, що багато хто ходить на служби, постить, причащається, але я – слабка людина, це не для мене.

Але все таки ця притча в першу чергу звернена не до “зовнішніх”, а до нас – тих, хто відгукнувся на заклик і вирішив прийти на бенкет. Отже, це говориться про нас. Але чому? Ми ж хороші, правильні, ми все робимо як слід!

Наскільки ми хороші і правильні – це знає один лише Господь. Але драматизм ситуації полягає в тому, що на Божий заклик ми повинні відгукуватися щотижня, щодня, щохвилини. Кожного разу, коли ми робимо моральний вибір між виконанням волі Божої і виконанням своєї волі (а часто і не своєї, а диявольської), – ми тим самим вибираємо між Небесним Царством і світом, правитель якого нам добре відомий. І може статися так, що одного прекрасного дня ми, самі того не помітивши, своїми вчинками скажемо: “Господи, у мене так багато важливих справ і турбот, не розірватися ж мені – Ти вже якось без мене поки що обійдися”. І тоді Господь збере покалічених і кульгавих, сліпих і глухих – і святкова зала наповниться запрошеними.

Весільний бенкет, Паоло Веронезе

Сказане відноситься не лише до окремих людей, але і до народів. Ми звикли вважати себе народом-богоносцем, любимо міркувати про генетичну пам’ять і руськість. Але російський народ гине від пияцтва і наркоманії, а в Кенії – понад півмільйона православних християн. І, думається, зовсім не номінальних.

У домі Небесного Отця багато осель, місця в Царстві вистачить усім – і грекам, і росіянам, і африканцям, і китайцям. Але кожна людина повинна зробити свій вибір. Двері бенкетного палацу відкриті для нас. Відгукнемося на запрошення – або ввічливо вибачимося?

Автор: священик Федір Людоговський (з циклу: Роздуми над євангельськими читаннями)

Усе по темі: 28 неділя після П’ятидесятниці