Золоте правило

Понад усе таємниця євангельської проповіді розкривається в наступному вірші: «Отже, все, чого бажаєте, щоб вам робили люди, так і ви робіть їм, – бо в цьому є Закон і Пророки» (Мф. 7:12).

Середньовічні богослови називали цей вірш «золотим правилом». Вражаюче, як часто виражена в ньому думка звучить в інших джерелах – починаючи з Біблії, де сказано: «Що ненависне тобі самому, того не роби нікому» (Тов. 4:15).

Дуже близько до того, про що каже Ісус, підходить Його старший сучасник рабин Гілель, який учить: «Що шкідливе тобі, того не роби іншому, от тобі і весь закон, а решта – коментар». А Ісус уточнює: «Бо в цьому є Закон і Пророки». Але якщо Гілель повчає: «Що шкідливе тобі, не роби іншому», то Ісус каже: «Отже, все, чого бажаєте, щоб вам робили люди, так і ви робіть їм». Грецький мислитель Ісократ писав: «Не роби іншим того, що злить тебе, коли ти відчуваєш це на собі від рук інших». Молодший сучасник Ісуса філософ Епіктет зауважив: «Від чого уникаєш ти страждати сам, не накладай те на інших». Нарешті, Олександр Север, римський імператор, що вважав себе філософом-стоїком, казав: «Чого ти не хочеш, щоб зробили тобі, того не роби нікому іншому». (Ця по-своєму чудова людина у своєму домашньому спокої для молитви помістила три статуї – Авраам, Орфей і Ісус, прагнучи як би злити воєдино Старий і Новий Завіти і язичницьку олімпійську релігію.) За багато віків до Ісуса китайський філософ Конфуцій сказав: «Чого не бажаєш собі, того не роби іншому».

Як бачимо, це правило типове для найрізноманітніших філософських і релігійних систем. Здавалося б, Ісус не сказав нічого нового. Але Він, на відміну від численних Своїх попередників, вимовляє слово «робіть». Таким чином, усі формули до Христа носили характер негативний, як у заповідях: «Не убий», «Не вкради» і т. д. Христос говорить про те саме, але в ствердній формі. І це дуже важливо, оскільки тут йдеться не про пасивне не творення зла, а про активне творення добра, яке є християнство. Про цю активність християнства ми часто забуваємо, а дарма.