Марія Магдалина не думала про жіночий день

Свята Марія Магдалина, Наталя Клімова

Кажуть, що наші жінки, або, як їх називають, «білі хусточки», врятували нашу Церкву в епоху гонінь. Кажуть, через те, що в жінок серце більше і чуйніше, вони перші прийшли до гробу Господнього, коли апостоли ще спали. Кажуть, що Господь, насамперед явив Себе і розмовляв із жінками.

Врятували вони Церкву або не врятували, важко сказати. Швидше за все, рятує Церкву лише один Бог, а не патріархи, місцеблюстителі, ченці, старці, собори, армія чи жінки. Якби навіть у нас зламали усі храми і убили останнього священика, то і тоді б Церква, вселенська Церква, Тіло Христове, все одно залишилася б живою.

Сьогодні, у неділю Жінок-мироносиць, читається Євангеліє, яке треба прочитати уважніше. Там, окрім жінок-мироносиць, зображені інші люди, яким з’явився Христос, і навіть сказано, навіщо Він з’явився.

Що за нісенітниця – протиставляти чоловіків і жінок

Учні не пішли до гробу не тому, що мало любили Христа, або спали, а через страх перед юдеями. Жінкам, які прийшли до гробу, його варта точно нічого б не зробила, а ось учнів би схопили. Навряд чи учні-чоловіки любили Христа менше Його учениць. Інакше б вони ніколи не віддали свою душу за Христа.

Звідки взялася така проповідницька традиція, яка докоряє апостолам у черговому розслабленні і сні в потрібний момент? У Євангелії написано, що коли жінки-мироносиці прийшли, то учні не спали. І, навпаки, серед апостолів немає жінок. І серед цих жінок далеко не всі були убиті через Христа, як апостоли-чоловіки. Що за нісенітниця – протиставляти чоловіків і жінок, коли ми не стільки чоловіки і жінки, скільки діти Божі? Акцентувати любов за гендерною ознакою некоректно і необ’єктивно

Звичайно, існують певні незначні відмінності жіночого благочестя від релігійного темпераменту чоловіків, але вони настільки мікроскопічні з огляду на спасіння і майбутнє життя, що навіть Христос на них абсолютно не зупинявся. І нам не слід акцентувати свою увагу на цих відмінностях більше за Самого Господа. Любов рулеткою і кілограмом не вимірюється. Хто любить більше, хто менше, ця не наша справа, а справа Бога міряти любов, якщо вона взагалі вимірюється.

Яка різниця, хто перший?

Нам, через тілесну слабкість, зрозуміліше те, що співзвучно земному життю. Так і в тексті сьогоднішнього Євангелія найсильніше впадає у вічі розчулення Марії, її сльози, з’явлення Христа і її велика розрада. Звичайно, ми разом з нею співчуваємо, тішимось і радіємо.

Але випадок з Марією – це тільки епізод початку довгого служіння воскреслого Христа і початок низки Його з’явлень і нової проповіді.

Насправді, до померлого Христа перші пішли не жінки. Його тіло узяв Йосиф Аримафейський і до нього приєднався Никодим.

«Після цього Йосиф з Аримафеї, ученик Ісуса, але таємний – з остраху перед юдеями, просив Пилата, щоб зняти тіло Ісуса; і Пилат дозволив. Він пішов і зняв тіло Ісуса. Прийшов також і Никодим, який приходив раніше до Ісуса вночі, і приніс суміш смирни та алое, близько сотні літрів. Отже, вони взяли тіло Ісуса і обгорнули пеленами з пахощами, як за звичаєм поховання в юдеїв. На тому місці, де Його розіп’яли, був сад, і в саду новий гріб, в якому ще ніхто ніколи не був покладений» (Ін. 19:38-41).

Діва Марія отримує тіло Ісуса, Джеймс Тіссо

Треба розуміти, що сто літрів такої речовини і зараз не може собі дозволити купити простий городянин. Тим більше купити похоронну печеру, та ще в саду. Усе це дуже дорого.

Як же так? Чому ці чоловіки вдалися до таких великих витрат і чому зробили Господові такі милості? Адже, усі чекали, що Ісус є Месія Царства Ізраїльського, а Його убили. Означає Він не Той, за Кого Його приймали. Значить, надія, пов’язана з Ним, виявилася безплідною. Значить, стався якийсь обман або нерозуміння. Більше того, Йосифу і Никодиму, як освіченим у Законі і членам синедріону, було зовсім не корисно і навіть небезпечно віддавати честь цьому незрозумілому і поверженому Ісусові. За одним з передань, Йосифа після цього навіть заарештували.

Усе суперечило тому, щоб такі високопоставлені чоловіки так піклувалися про Ісуса. Але вони це зробили. Вони так вчинили, бо душа наша знає значно більше за нас. І предмет віри – це не висновок. Віра підказала Йосифу Аримафейському, що Ісус був Кимсь насправді великим, і таким, яким жодна людина ще ніколи не народжувалася. У преклонінні перед таємницею, за велінням милостивого серця, у страху Божому Йосиф і Никодим сповивали Христа і поклали Його в труну, розчулюючись, лякаючись і догоджаючи Богові.

Ці чоловіки першими віддали честь розіпнутому Христу і тим самим відкрили свою віру в Господа. Втім, яка різниця перші вони, або жінки, що прагнули до мертвого тіла Христового. Навіщо ми розглядаємо гонку: хто перший? У цьому немає жодного сенсу. Що важливіше в річці – джерело, середня течія або дельта?

Справа не в тому, кому Він з’явився, а в тому – навіщо

Потрібно взагалі поставити собі питання: «А навіщо Христос з’являвся до учнів? Навіщо Він «грав» з ними в хованки і чого Він від них хотів?»

Сенс з’явлення Христа Марії Магдалині зрозумілий – розрада. Він, звичайно, явив приголомшливий факт Свого воскресіння, але нічого толком їй не сказав, окрім як «не доторкайся до Мене, бо Я ще не зійшов до Отця Мого». Вона змогла зустріти Господа, але не змогла зрозуміти Його. Що це означає: «Не доторкайся до Мене, іду до Отця Мого» – досі ніхто не знає.

Ще більше заплутує той факт, що, згідно з цим Євангелієм, жінки-мироносиці злякалися і нічого нікому не сказали… боячись своїх друзів-апостолів. Абсолютно ясно, що Богові абсолютно невгодне було їх мовчання і приховання такої важливої події. Так що ж шануємо в цьому вчинку жінок-мироносиць і що ж ми святкуємо цього дня: те, що вони прийняли диво з’явлення і приховали його від апостолів, злякавшись своїх братів у Христі?

Очевидно, що річ не в тім, кому Христос з’явився першим, а в тому, навіщо.

Сенс з’явлення Христового буде розкритий трохи пізніше, у Його другому з’явленні Луці і Клеопі. Хто вони такі, і чому Він з’явився саме ним?

Клеопа за одним з передань – брат Йосифа, чоловіка Діви Марії. Був убитий юдеями в тому самому будинку, де з’явився воскреслий Христос і переломив з ним хліб. Більше нічого про нього достеменно не відомо.

А, от Лука – інша справа. Це був інтелектуал, багато обдарований талантами. Він і лікар, він і художник, він і письменник, і богослов. Господь передбачав його дружбу з апостолом Павлом. Тому воскреслий Христос з’явився тому, хто міг усвідомити подію, записати одкровення і передати його далі. Христос з’явився до тих, хто міг зрозуміти глибину Його промислу і міг навчити людей.

З Марією Він так розмовляти не став. З Йосифом Він так розмовляти ще не міг. Він з’явився уперше по суті до апостола Луки заради його просвіти. І не лише.

Продовження >>

Автор: священик Костянтин Камишанов

Усе по темі: Неділя жінок-мироносиць