Абсолютно Людська смерть

У тексті кожного євангеліста є якісь особливості в розповіді про Страсну п’ятницю і про розп’яття. Так, Матфей говорить про землетрус у момент смерті Ісуса. Марк і Лука згадують про темряву, що настала по всій землі з години шостої до години дев’ятої, і про завісу храму, що роздерлася надвоє зверху донизу. Але тільки Матфей говорить про землетрус і про те, що мертві воскресли, вийшли з трун своїх і стали благовістувати. Образ такого роду космічної катастрофи є вже в пророків Амоса, Єзекиїля, Ісаї, Даниїла, Єремії. Ця сцена в Матфея написана чисто біблійною мовою. Так уявляли День Господній пророки: землетрус, померкле сонце, мертві, які виходять з трун. Настав День Господній. Настав День Суду.

Нічого подібного немає в Євангелії від Іоана. У ньому Спаситель просто каже: “Нині суд світові цьому” (Ін 12:31). Насправді і тут і там говориться про одне – тільки по-різному.

А в Євангелії від Марка є одна деталь, на якій не зупиняються інші євангелісти. Після смерті Ісуса до Пилата приходить Йосиф з Аримафеї з проханням віддати йому Тіло Ісусове. Пилат здивувався, що Він вже помер, і запитав, чи давно (Мк 15:44) . “Здивувався, що Він уже помер” – це важливе повідомлення для нас зберіг лише Марк.

Дуже багато деталей, яких немає в інших Євангеліях, є в Євангелії від Луки. Петро відрікся від Ісуса вже втретє, “і зараз же, коли він ще говорив, заспівав півень. І, обернувшись, Господь глянув на Петра, і Петро згадав слово Господнє, як Він сказав йому: перш ніж півень заспіває, тричі зречешся Мене. І, вийшовши геть, плакав гірко” (Лк 22:60-62).

Момент, коли Ісус дивиться на Петра, зафіксував лише євангеліст Лука. Ніде більше про цей погляд, кинутий Учителем на учня в той страшний момент, не розповідається.

Друга деталь, яка є тільки в Євангелії від Луки, – це зустріч з жінками дорогою до хреста. Ісус, звертаючись до ридаючих жінок, каже: “…дочки єрусалимські! Не плачте за Мною, а плачте за собою і за дітьми вашими” (Лк 23:28).

В Єрусалимі багаті жінки готували одурманюючий напій, який допомагав приреченим на смерть легше померти. Ймовірно, вони несли сосуди з цим питвом до місця страти, і дорогою до хреста зустріли Ісуса. Як пише Патріарх Варфоломій: “Чоловіки Його засуджують на смерть, а жінки в цей час про Нього плачуть”.

Третій момент: розсудливий розбійник, який повірив в Ісуса. “Один з розіп’ятих злочинців хулив Його, говорячи: якщо Ти Христос, спаси Себе і нас. Озвався і другий, і докоряв тому, і казав: чи ти не боїшся Бога, коли й сам на те саме засуджений? І ми засуджені справедливо, бо достойне за діла наші одержали; а Він нічого лихого не вчинив. І сказав Ісусові: пом’яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє!” (Лк 23:39-42).

Цей розбійник згаданий лише в Євангелії від Луки. І нарешті, тільки в Луки збережена молитва Ісуса на хресті: “Отче, прости їм, бо не відають, що чинять” (Лк 23:34).

І погляд Ісуса, кинутий на Петра, і зустріч з жінками дорогою до Голгофи, і розкаяння розсудливого розбійника, і його молитва “Пом’яни мене, Господи, коли прийдеш у Царство Твоє“, і молитва Христа за ворогів свідчать про одне: християнство є релігія стосунків між людьми. Усі ці деталі пов’язані з якимись людськими відносинами – поза ними немає віри в Бога. Це підкреслюється в Євангелії від Луки.

Нарешті, є чотири важливі деталі в Євангелії від Іоана. По-перше, напис на хресті. Про неї говорять усі чотири євангелісти, але тільки Іоан вказує, що напис цей був зроблений трьома мовами: івритом, грецькою і латинню. “Пилат же написав і напис і виставив на хресті. Написано було: Ісус Назорей, Цар Юдейський. Цей напис читало багато юдеїв, тому що місце, де був розіп’ятий Ісус, було недалеко від міста, і написано було єврейською, грецькою, римською мовами” (Ін. 19:19-20).

Про що говорить тримовність напису? Звичайно, про те, що вже в Страсну п’ятницю Ісус зі Своєю проповіддю вийшов за рамки Іудеї, бо Його доля була вже тоді цікава не лише юдеям, але і грекам, і римлянам. Можна, проте, у цьому написі побачити і щось інше. Тут мовою релігії – івритом, і мовою філософії і культури – грецькою, і мовою держави і права – латинню – написано, що Ісус – Цар Іудейський. Це означає, що всі аспекти людського життя з’єдналися тут, на Голгофі, – у нашому житті все пов’язане з Голгофою, у нашому житті все пов’язане з Хрестом.

Це перша особливість. Крім того, тільки в Іоана говориться про те, як біля Хреста стоїть Марія і поряд з Нею – учень, “якого любив” Ісус. Тільки тут Ісус звертається до учня зі словами: “Це – Мати твоя“, – і до Матері Своєї: “Це – син Твій” (Ін 19:26-27). Цей момент описаний лише в Євангелії від Іоана.

Розділили ризи Мої між собою, за одяг Мій кидали жереб” (Ін 19:24). Хітон цей був не зшитий, а тканий. Такі хітони носили первосвященики в Храмі. Саме такий хітон носив Ісус як справжній Первосвященик, як істинний Архієрей. Хітон цей не можна розділити, його можна тільки роздерти на частини, бо Він – єдиний, як Церква. У майбутньому з Ісусовим хітоном стануть порівнювати Його Церкву.

Але один з воїнів списом проколов Йому ребра, і відразу витекли кров і вода. І той, що бачив, засвідчив, – і свідчення його правдиве. Він знає, що говорить правду, щоб ви повірили” (Ін. 19:34-35).

І той, що бачив засвідчив, – підкреслює євангеліст Іоан, – і свідчення його правдиве“. Це свідоцтво дійсного очевидця, хоча відомо, що трупи не кровоточать. Сталося щось дивне, щось незрозуміле. Євангеліст про це написав як свідок: не розуміючи, навіщо він повідомляє про цей факт, тільки щоб зберегти його в пам’яті.

Дуже важливо зіставити це повідомлення Євангелія від Іоана зі свідоцтвом Євангелія від Марка. Пилат здивувався, дізнавшись, що Він вже помер. Значить, Ісус на Хресті помер швидко, набагато швидше, ніж зазвичай помирає засуджений на таку смерть. Чому? Відмовило серце. Сучасна патологоанатомія говорить, що коли людина помирає від інфаркту, то кров кровоносних судин, що лопнули, змішуючись з рідиною, якою наповнена навколосерцева сумка, не згортається. І тоді, дійсно, якщо різким рухом проколоти бік у ділянці серця, то ця кров, що змішалася з лімфою і через це не згорнулася, витече з мертвого тіла. Це означає, євангельського свідоцтва сучасному читачеві достатньо не лише для того, щоб зрозуміти, що євангеліст Іоан дійсно повідомив про побачене ним самим, але й для того, щоб поставити діагноз: Ісус на Хресті помер через те, що не витримало Його серце. Страшно. Це абсолютно людська смерть. Ісус помер, як помирає людина.

Ісус помер, як і мав померти Той, Хто є, за визначенням Халкідонського Собору 451 року, повністю Людина; але помер, щоб воскреснути, бо в Ньому вся повнота Божества перебуває тілесно (див. Кол 2:9).

 Автор: Священик Георгій Чистяков

Усе по темі: Велика п’ятниця