Проскомидія

Проскомидія полягає в приготуванні хліба та вина для звершення таїнства Причастя. Слово Проскомидія означає принесення. Так називається перша частина Літургії, бо в цей час перші християни приносили в храм усе потрібне для звершення Літургії. Хліб необхідний для звершення Літургії називається просфорою, що означає приношення.

Просфора – це чистий пшеничний круглий хліб, що складається з двох половинок – верхньої та нижньої. Ці дві половинки просфори означають дві природи Господа Ісуса Христа: Божественну та людську. На верх просфори ставиться зображення хреста з надписом: ІС.-ХС. НІ.-КА. Це означає: Ісус Христос – Переможець.

Для звершення Літургії вимагається п’ять просфор, на спогад дивовижного насичення Ісусом Христом п’ятьма хлібами 5000 людей. Ця обставина дала Спасителеві привід учити народ про духовне насичення і про нетлінну, духовну їжу, що подається в Таїнстві Св. Причастя (Ін.6:22-58). Але власне для причастя використовується одна просфора – Агнець, згідно Писання: “Один хліб, i нас багато – одне тіло; бо всі причащаємось від одного хліба” (1 Кор. 10:17), а тому за своєю величиною ця просфора повинна відповідати числу причасників. Окрім п’яти просфор для звершення проскомидії потрібно вино. Вино має бути виноградне червоне, яке своїм виглядом може служити нагадуванням крові.

Проскомидія звершується наступним чином: священик, підійшовши до жертовника (спеціального стола, на якому звершується проскомидія), вибирає одну просфору, вирізає з її середини чотирикутну частку за розміром зображення

і кладе її на дискос. Ця частка називається Агнцем і зображує Господа Ісуса Христа. Потім священик надрізає хрестоподібно Агнець знизу доверху, у правий бік Агнця встромлює спис

і вливає в Чашу приготоване вино з водою.

Це символізує той час, коли воїн встромив спис у ребро Господа Ісуса Христа і з ребра потекла кров і вода.

З другої просфори виймається невелика трикутна частка на честь Пресвятої Богородиці і кладеться на дискос, ліворуч Агнця.

З третьої просфори виймаються дев’ять часток на честь наступних святих:

  1. Предтечі Христового Іоанна,
  2. Пророків,
  3. Апостолів,
  4. Святителів,
  5. Мучеників,
  6. Преподобних,
  7. Безсрібників,
  8. Праведного Йоакима та Анни (батьків Богородиці) і
  9. св. Іоанна Златоуста чи Василія Великого – в залежності від того, чий чин Літургії звершується.

Ці дев’ять часток покладаються на дискос по 3 в ряд з правого боку від Агнця.

З четвертої просфори священик виймає дві частки за здоров’я і спасіння живих людей, а з п’ятої за померлих. Частки з просфор як за живих, так і за померлих кладуться на дискос перед Агнцем.

Нарешті виймаються частки з просфор, що подаються парафіянами; у цей час прочитуються поминання за здоров’я і спасіння живих і про упокой спочилих рабів Божих;

частки з цих просфор покладаються разом з частками, вийнятими з четвертої і п’ятої просфор, і наприкінці Літургії занурюються в життєдайну Кров Христову з молитвою про прощення гріхів тих людей, за яких виймалися ці частки.

Вказане розташування на дискосі часток навколо Агнця символізує нам про те, що Агнця Божого, Ісуса Христа завжди оточує вся Його Церква: небесна і земна.

Проскомидія закінчується покриттям дискосу і Чаші. Це покриття здійснюється наступним чином: священик, звершивши проскомидію, бере звіздицю і, обкадивши, ставить її на дискос,

потім покриває звіздицю і дискос одним малим покрівцем, а Чашу іншим малим покрівцем, поверх їх кладе одну велику пелену-повітря.

Малий покрівець і велика пелена-повітря
Покриті приготовані Святі дари

Після цього священик кадить приготовані дари і благає Господа згадати всіх, хто приніс ці дари і тих, за кого вони принесені. Після прочитання молитов священик промовляє відпуст. Цим закінчується перша частина Літургії – Проскомидія.

Просфори з вийнятими частками

* * *

При звершенні Проскомидії священні предмети та дії мають особливе символічне значення: дискос знаменує ясла, звіздиця – Вифлеємську зірку. Покрівці і пелена-повітря символізують пелени під час Різдва Христового і плащаницю при Його похованні. Потир – Чашу, в якій священнодіяв Ісус Христос. Приготування Агнця – Різдво, страждання і смерть Ісуса Христа. Кадило і ладан – подарунки, принесені волхвами і запашні мазі, принесені Никодимом при похованні Господа.