Ангели: День ангелів

8 листопада, Собор Архистратига Михаїла та інших безплотних Сил.

Біблійне сприйняття ангела цілком однозначне: священний страх і трепет, людина падає ниць побачивши велич, силу і сяйво небесного посланця. Таке сприйняття так само схоже на сучасне уявлення про ангела як рожево-блакитну гламурну істоту з поштової листівки, як схожий грізний двосічний клинок на китайську пластмасову іграшку.

Ангели – посланці. Слуги Божі, могутні духи, яким Бог довірив доглядати все Ним створене, основи неба і землі, вод і вогню, країн і народів. Про влаштування ангельського світу популярні православні видання зазвичай  пишуть, ґрунтуючись на знаменитому трактаті «Про небесну ієрархію» святого Діонісія Ареопагіта. Але «дев’ять ангельських чинів» – розподілення дуже приблизне, і сам трактат досить складний, неоднозначний, як і історичні відомості про його автора. У коментарях до цього трактату преподобний Максим Сповідник, один з найосвіченіших святих отців, так пояснює вираз Ареопагіта «театр ангельських імен»: «Чому він і називає це театром, пояснюючи, що написані образи святих ангелів не відбивають істину. Бо насправді вони не такі, якими їх представляє Священне Писання, але вони зображаються так, щоб ми осягнули їх велич». Мається на увазі: ангелів, які вони є по суті, ми ні бачити, ні знати не можемо, це знання перевищує міру грішної людини.

Проте те, що корисне і треба знати нам про ангелів, – дано. Про святого архангела Михаїла, чиє ім’я означає «Хто як Бог!», ми знаємо, що він – один з вищих чинів ангельських і що архистратигом, полководцем, він зветься недаремно. Ангелам теж дана свобода волі, свобода вибору, але, як говорять багато святих, не так, як людям: ангели можуть зробити свій вибір – з Богом або без Бога – лише одного разу. Колись такий вибір зробив один з найбільших ангелів, могутній Денниця, і повстав проти Бога, спокусивши в бунт, у розкол третину ангельських сил. На небі сталася битва. На чолі ангелів, вірних Богові і своєму призначенню, став архангел Михаїл, і воїнство бунтівників було скинуте з небес, зі світлих ангелів ставши темними демонами. Відтоді християни шанують архистратига Михаїла як одного зі своїх покровителів у боротьбі із силами зла, із силами бісівськими.

Спрадавна ангели близько спілкувалися з людьми, виконуючи дане для них веління. За проявами сил природи, за складними перипетіями земних доль люди бачили прояви небесних сил. І з тих самих пір до цього дня велика спокуса людини впасти в те, що називається ангелопоклонством – замість Бога вклонитися Його слугам, обожнити їх. Відгомони цих хибних уявлень можна побачити і в діях якогось сучасного парафіянина, що вимовляє молитву архангелові Михаїлу як магічне заклинання від нападок ворогів, і в тлумаченнях настирних «Свідків Ієгови», що уявляють Христа як втілення архангела Михаїла, і в древній єресі гностиків.

Ми і ангели – творіння Божі, і Йому одному личить наше – і ангельське теж – поклоніння, личить слава. Недаремно свято Собору архистратига Михаїла та інших безплотних Сил має свій початок у діяннях і постановах Лаодикійського собору, який ще в IV столітті звернув увагу вірних на небезпеку поклоніння ангелам замість Бога, творінню – замість Творця.

Так, ангели – вірні служителі Божі, але – тільки служителі. А ми, люди, смертні грішні нікчемні люди, – ми хто такі? Хто ми, і наскільки ми великі і улюблені в Бога, якщо заради нас Він Сам став Людиною, прийняв цю тлінну плоть, помер на хресті і воскрес? Якщо Пресвята, але земна людська Діва, яка стала Його Матір’ю, нині шанується Церквою, як «Чесніша від херувимів і незрівнянно славніша від серафимів»? Шануючи і славлячи ангелів Божих, не забуватимемо і ту царствену честь і важку відповідальність, яку Бог поклав саме на нас.

Автор: священик Сергій Круглов

Усе по темі: Собор Архистратига Михаїла