У що ми віримо згідно з «Символом віри»?

Ми починаємо Символ словом “вірую“, бо зміст наших релігійних переконань ґрунтується не на зовнішньому досвіді, але на прийнятті нами Богом відкритої істини. Адже предмети і явища духовного світу не можна перевірити лабораторним шляхом і логічно довести – вони входять у сферу особистого релігійного досвіду людини. Проте, чим більша людина досягає успіху в духовному житті, наприклад: чим більше вона молиться, думає про Бога, робить добра, тим більше розвивається в ній особистий внутрішній духовний досвід і тим ясніше і очевидніше стають для неї релігійні істини. Таким шляхом віра стає для віруючої людини предметом її особистого досвіду.

Ми віримо в те, що Бог є повнота досконалості: Він є Дух вседосконалий, безпочатковий, вічний, всемогутній і премудрий. Бог усюди знаходиться, усе бачить і знає раніше, ніж щось станеться. Він нескінченно добрий, справедливий і всесвятий. Він ні в чому не має потреби і є першопричиною всього існуючого.

Ми віримо в те, що Бог – єдиний по суті і триєдиний в Особах: Отець, Син і Дух Святий є Трійця єдиносущна і нероздільна. Отець не народжується і не виходить від другої Особи, Син передвічно народився від Отця, Дух Святий передвічно виходить від Отця.

Ми віримо в те, що всі Особи чи Іпостасі Божі рівні між Собою за Божественною досконалістю, величчю, владою і славою, а саме – ми віримо, що Отець є істинний вседосконалий Бог, і Син є істинний вседосконалий Бог, і Дух Святий є істинний вседосконалий Бог. Тому в молитвах ми одночасно прославляємо Отця, і Сина, і Святого Духа, як єдиного Бога.

Ми віримо в те, що весь видимий і невидимий світ створений Богом. Спочатку Бог створив невидимий, великий ангельський світ або так зване в Біблії “небо”, потім – наш матеріальний або фізичний світ (у Біблії – “землю”). Фізичний світ Бог створив ні з чого, але не відразу, а поступово впродовж періодів, що іменуються в Біблії “днями”. Бог створив світ не з потреби або нужди в ньому, але за Своїм всеблагим бажанням, щоб і інші створені Ним істоти насолоджувалися життям. Будучи нескінченно добрим, Бог усе створив добрим. Зло у світі походить від зловживання вільною волею, якою Бог наділив ангелів і людей. Так, наприклад, диявол і біси колись були добрими ангелами, але повстали проти Бога і добровільно стали злими. Ці непокірні ангели, що стали бісами, були вигнані з раю і утворили своє темне царство, що іменується пеклом. Відтоді вони підбурюють людей на гріх і є ворогами нашого спасіння.

Ми віримо в те, що Бог усе містить у Своїй владі, тобто Він усім управляє і все веде до благої мети. Бог любить нас і піклується про нас, як мати про свою дитину. Тому нічого поганого не може статися з людиною, яка сподівається на Бога.

Ми віримо в те, що Син Божий, Господь наш Ісус Христос, для нашого спасіння, зійшов з Небес на землю і утілився від Святого Духа і Діви Марії. Він, будучи Богом від вічності, у дні царя Ірода сприйняв наше людське єство – душу і тіло, і тому Він є одночасно істинний Бог і істинна людина, або Боголюдина. Він в одній Божественній Особі сполучає два єства, Божественне і людське. Ці два єства назавжди перебуватимуть у Ньому без зміни, не зливаючись і не перетворюючись одне в друге.

Ми віримо в те, що Господь Ісус Христос, живучи на землі, Своїм вченням, прикладом і чудесами просвітив світ, тобто навчив людей, у що вони повинні вірити і як повинні жити, щоб наслідувати життя вічне. Своїми молитвами до Отця, досконалим виконанням волі Його, стражданнями і хресною смертю Він переміг диявола, спокутав світ від гріха і смерті. Своїм воскресінням з мертвих Він поклав початок нашому воскресінню. Вознісшись тілесно на Небо, що сталося на 40-й день після воскресіння з мертвих, Господь Ісус Христос сів “праворуч Бога-Отця,” тобто прийняв як Бого-людина одну владу зі Своїм Отцем і відтоді разом з Ним управляє долями світу.

Ми віримо в те, що Дух Святий, сходячі від Бога Отця, від початку світу разом з Отцем і Сином дає творінню буття, життя і всім управляє. Він є джерело духовного благодатного життя як для ангелів, так і для людей, і Духові Святому личить слава і поклоніння нарівні з Отцем і Сином. Дух Святий у Старому Завіті говорив через пророків, потім, на початку Нового Завіту, говорив через апостолів, а нині діє в Христовій Церкві, наставляючи в істині її пастирів і православних християн.

Ми віримо в те, що Ісус Христос для спасіння всіх віруючих у Нього створив на землі Церкву, пославши на апостолів Духа Святого в день П’ятидесятниці. Відтоді Святий Дух перебуває в Церкві, у цьому благодатному суспільстві або союзі віруючих християн, і зберігає її в чистоті Христового вчення. Крім того, благодать Духа Святого, яка перебуває в Церкві, очищає тих, хто кається від гріхів, допомагає вірним досягати успіху в добрих справах і освячує їх.

Ми віримо в те, що Церква єдина, свята, соборна і апостольська. Вона єдина тому, що всі православні християни, хоча і належать до різних національних помісних церков, але складають одну сім’ю разом з ангелами і праведниками на Небі. Єдність Церкви ґрунтується на єдності віри і благодаті. Церква свята тому, що вірні чада її освячуються словом Божим, молитвою і священними таїнствами. Церква іменується соборною, бо призначена для людей усіх часів і всіх національностей; Церква іменується апостольською, бо вона зберігає апостольське вчення і апостольську священицьку спадкоємність, яка з апостольських часів безперервно до нашого часу передається від єпископа до єпископа в таїнстві рукопокладення. Церква, за обіцянкою Господа Спасителя, буде нездоланною від ворогів її до кінця існування світу.

Ми віримо в те, що в таїнстві Хрещення прощаються віруючому всі гріхи і через це таїнство віруючий стає членом Церкви. Членові Церкви відкритий доступ і до інших спасительних її таїнств. Так, у таїнстві Миропомазання дається вірному благодать Святого Духа; у таїнстві Сповіді прощаються гріхи, скоєні в зрілому віці після хрещення; у таїнстві Причастя, що звершується під час Літургії, вірні причащаються істинного тіла і крові Христової; у таїнстві Шлюбу встановлюється нерозривний союз між чоловіком і жінкою; у таїнстві Священства рукопокладаются служителі Церкви: диякони, священики і єпископи; а в таїнстві Соборування подається зцілення від духовних і фізичних недуг.

Ми віримо в те, що перед кінцем світу Ісус Христос у супроводі ангелів, знову прийде на землю в славі. Тоді всі, за Його словом, воскреснуть з мертвих, тобто станеться диво, в якому душі померлих людей повернуться в їх тіла, які вони мали до смерті, і всі померлі оживуть. При загальному воскресінні, тіла праведників, як воскреслих, так і живих, оновляться і стануть подібними до воскреслого тіла Христового. Після воскресіння, усі люди предстануть на суд Божий, щоб кожному отримати відповідно до того, що він робив, коли жив у своєму тілі, добре чи зле. Після суду нерозкаяні грішники підуть у муку вічну, а праведники – у життя вічне. Так почнеться царство Христове, якому не буде кінця.

Завершальним словом “Амінь” ми свідчимо про те, що ми всім серцем приймаємо і визнаємо істинним це сповідання православної віри.

Символ віри читається людиною, яка приймає Хрещення під час звершення таїнства хрещення. При хрещенні немовляти Символ читається хрещеними батьками. Крім того, Символ віри співається в церкві за літургією.

Уважне читання Символу має великий вплив на нашу віру. Це відбувається тому, що Символ віри не є просто віросповідна формула, але є молитва. Кажучи з молитовним настроєм слово “вірую” і інші слова Символу, ми зміцнюємо нашу віру в Бога і в усі ті істини, які містяться в Символі. От чому так важливо православним християнам регулярно читати Символ віри.