Хрещення Христове

Слухаючи Предтечу, народ постійно перебував в очікуванні, деякі “роздумували в серцях своїх про Іоана, чи не Христос він” (Лк. 3:15), що він категорично заперечував. І в цей час серед юрби на березі річки Йордан у Вифаварі[*] (Ін.1:28), з’явився Чоловік з Назарету. Він разом з усіма готувався прийняти хрещення від Іоанна. Коли Іоанн підійшов до води, всіх вразили дивні слова, звернені до Галилеянина: “Мені треба хреститися від Тебе, і чи Тобі приходити до мене?” Відповідь Ісуса: “Облиш нині, бо так належить нам виконати всяку правду” (Мф.3:14,15), – нічого не пояснила оточенню, але для Іоанна мала певний зміст – і він погодився звершити обряд. Під час хрещення “розкрилися Йому небеса, і побачив Іоан Духа Божого, Який сходив, мов голуб, і спускався на Нього (Ісуса)”. І голос пролунав з неба: “Це є Син Мій Улюблений, в Ньому Моє благовоління” (Мф. 3:16,17).

Хрещення Христове, Нікола Пуссен

Сам же Іоанн це засвідчив наступними словами: “І свідчив Іоан, кажучи: я бачив Духа, Який сходив з неба, мов голуб, і перебував на Ньому. Я не знав Його; але Той, Хто послав мене хрестити водою, сказав мені: на Кому побачиш Духа, Який сходить і перебуває на Ньому, Той хреститиме Духом Святим. І я бачив і засвідчив, що Цей є Син Божий” (Ін. 1:32-34). Таким чином, за Іоанновою участю всенародно було засвідчене месіанське покликання Ісуса.

Після хрещення Ісуса Іоанн “хрестив в Еноні, поблизу Салима, бо там було багато води; і приходили туди, і хрестилися” (Ін.3:23). Євангеліст Іоанн пов’язує появу перших з дванадцяти апостолів саме з проповіддю Іоанна Хрестителя: “Наступного дня знову стояв Іоан з двома з його учнів. І, побачивши Ісуса, Який ішов, сказав: ось Агнець Божий. Почувши від нього ці слова, обидва учні пішли за Ісусом” (Ін. 1:35-37).

Свідоцтво Іоанна Хрестителя про Ісуса Христа, Юліус фон Каролсфельд

* * *

На думку богословів єврейський народ у той час шанував Іоанна вище за Христа. Іоанн Предтеча все своє життя проводив у пустелі, був сином священика, носив одяг з верблюжої шерсті, закликав усіх до покаяння і, більше того, народився від неплідної матері.

Ісус Христос народився в незнатній родині, так як Його народження від Діви, проповідуване пророками, не було ще всім відоме. Він виховувався в звичайному домі і носив звичайний одяг. Ісус, Який прийшов хреститися до Іоанна, сприймався сучасниками як проста людина, тому св. Іоанн Золотоуст пише: “От чому, щоб така думка не утвердилася в народі, під час хрещення Ісуса небеса відкриваються, Дух сходить і разом з Духом Голос, що сповіщає достоїнство Ісуса як Єдинородного Сина Божого”.

У Євангелії від Іоанна (Ін.3:27-36) наводяться слова Іоанна Предтечі, які ясно свідчать про його переконання в месіанській гідності Христа, більше того, Іоанн свідомо схиляється перед Сином Божим, Який прийшов у світ: “Йому належить рости, а мені умалятися. Хто приходить згори, Той над усіма є, хто від землі – земний є і по-земному говорить. Хто з неба йде, Той над усіма є” (Ін. 3:30,31). Ряд авторів вбачає суперечність між цим місцем і уривком із синоптичних Євангелій: “Чи Ти Той, Хто має прийти, чи нам іншого чекати?” (Мф. 11:3). Слід зазначити, що Іоанн, який був переконаний у месіанській гідності Ісуса Христа, відправив учнів до Христа, щоб вони особисто побачили Христа, почули проповідь, чудеса і увірували в те, що Ісус є очікуваний Месія. Після чого учні Іоаннові мали піти за Христом. Іоанн зробив так, тому що будучи пророком, передбачав свою швидку кончину.


[*]Точне розташування Вифавари не визначене, однак з XVІ ст. цим місцем вважається територія, де зараз знаходиться монастир Святого Іоанна за кілометр від сучасного міста Бейт-Авара (приблизно 10 км на схід від Єрихону).