Вузький і широкий шлях

У загробний світ є два шляхи: один вузький, або скорботний, сполучений з розп’яттям плоті з пристрастями і похіттю, і що веде в життя блаженне, другий – широкий, тобто гріховний, про який прямо сказав Спаситель, що він веде в погибель. У своїх уявленнях ці два шляхи ми часто змішуємо між собою, так що, ходячи насправді постійно шляхом широким, думаємо, проте, що простуємо шляхом вузьким, і чекаємо собі нагороди. От, наприклад, довела себе людина злими справами до якогось горя: адже сам винна? А дивишся, ні за що не зізнається і всім скаржиться: «Тут кривдять, так там отримаю собі нагороду; душу не віднімуть, Бог бачить» і т. п. Чому це ми так помиляємося, браття? Очевидно, через те, що цілком не знаємо, що таке той і другий шлях. Маючи про кожен з них ясне уявлення, тоді, мабуть, і думки наші про самих себе зміняться, і ми, можливо, будемо уважнішими до себе і своїх справ, ніж раніше.

От одне з визначень вузького шляху, зроблене досвідченим у духовному житті святим. «Ми, – каже він, – що обіцяли йти вузьким і прикрим шляхом, насправді ж йдемо шляхом широким, оглядимося, чи не заблукали ми? Не забувайте, у чому полягає вузький шлях. У чому? У стриманості утроби, безперестанній молитві, у благодушному перенесенні кепкувань, образ; у приборкуванні злої волі, у терпінні ганьби і наклепу; у тому, нарешті, щоб обмовленим не гніватися, зневаженим змирятися і наляканим не боятися. Блаженні ті, які шляхом цим ходять: їх є Царство Небесне!»

Ясно, браття, що святим у цьому контурі ще не цілком детально розкриті властивості вузького шляху; але для нас, для нашого напоумлення, досить і того, що про нього сказано. Озирнемося на себе: чи точно ми ходимо шляхом цим? Чи є в нас стриманість, старанність до молитви, задоволення своїм становищем, терпіння, упокорювання, любов до ворогів і інші вказані чесноти, явно сполучені із розпинанням пристрастей? Якщо є, подякуємо Богу; а якщо ні, то хоч принаймні звідси з упокорюванням думатимемо про себе і завжди вважатимете себе грішниками і негідними милостей Божих. А інакше, до чого призведе нас гордість, до інших гріхів що додасться? Очевидно, до того, що через неї ми і зовсім позбудемося благовоління Божого; бо Бог гордим противиться. Амінь.