Євангеліє від Матфея

Євангеліст Матфей, Володимир Боровиковський

Євангеліст Матфей, який носив також ім’я Левія, входив до 12 апостолів Христових. До свого покликання на апостольське служіння він був митарем, тобто збирачем податків, і, звичайно, був нелюбий своїми співвітчизниками-євреями, які зневажали і ненавиділи митарів за те, що вони служили поневолювачам і утискували свій народ стягуванням податків, причому у своєму прагненні до наживи часто брали набагато більше, ніж потрібно.

Про своє покликання Матфей розповідає в 9 розділі свого Євангелія, називаючи себе Матфеєм, тоді як євангелісти Марк і Лука, оповідаючи про те саме, іменують його Левієм. У євреїв було прийнято мати декілька імен.

Зворушений до глибини душі милістю Господа, Котрий не відкинув його, незважаючи на загальне презирство, особливо юдейських духовних вождів, книжників і фарисеїв, Матфей усім серцем сприйняв вчення Христове і особливо глибоко відчув його перевагу над фарисейськими переконаннями, що носили відбиток зовнішньої праведності, зарозумілості і презирства до грішників. От чому він так детально наводить сильну викривальну промову Господа проти книжників і фарисеїв – лицемірів, яку ми знаходимо в 23-му розділі його Євангелія. Мабуть, з тієї ж причини він особливо близько прийняв до серця справу спасіння саме свого рідного єврейського народу, який був сповнений на той час хибними поняттями і фарисейськими поглядами, а тому його Євангеліє написане переважно для євреїв. Деякі біблієзнавці припускають, що воно спочатку було написане єврейською мовою і тільки дещо пізніше, можливо, самим же Матфеєм, перекладене грецькою.

Написавши своє Євангеліє для євреїв, Матфей ставить своєю головною метою довести їм, що Ісус Христос є саме той Месія, про Якого передбачали старозавітні пророки, що старозавітне одкровення, викривлене книжниками і фарисеями, тільки в християнстві стає зрозумілим і приймає свій досконалий сенс. Тому він і починає своє Євангеліє родоводом Ісуса Христа, бажаючи показати євреям Його походження від Давида і Авраама, і робить величезну кількість посилань на Старий Завіт, щоб довести здіснення в Ньому старозавітних пророцтв. Призначення першого Євангелія для євреїв видно з того, що Матфей, згадуючи про юдейські звичаї, не вважає за потрібне пояснювати їхній сенс і значення, як це роблять інші євангелісти. Так само залишає без пояснень і деякі арамейські слова, що вживалися в Палестині.

Матфей довгий час проповідував у Палестині. Потім віддалився для проповіді в інші країни і закінчив своє життя мученицькою смертю в Ефіопії.

  1. Попередні відомості
  2. Значення чотирьох Євангелій
  3. Євангеліє від Матфея
  4. Євангеліє від Марка
  5. Євангеліє від Луки
  6. Євангеліє від Івана
  7. Обрані настанови Спасителя
  8. Висновок