Книга пророка Іоїля

Пророк Іоїль, Джеймс Тіссо

У хронологічному порядку Іоїль є першим пророком, який залишив нам запис своїх проповідей. Своє пророче служіння Іоїль проводив в Іудеї, ймовірно, за часів юдейських царів Іоаса та Амасії, 800 рр. до Р.Х. Іоїль називає себе сином Вафуїла. То були роки відносного спокою і благополуччя. Єрусалим, Сион, Храм єрусалимський, богослужіння – постійно на вустах пророка. Проте в лихах, що спіткали Іудею, – посусі й, особливо, страшному нашесті сарани пророк бачить початок суду Божого над єврейським народом і всіма людьми.

Головна вада, проти якої виступає пророк Іоїль – механічне, бездушне виконання обрядового закону. У той час благочестивий цар Іоас прагнув відновити релігію в Іудеї, але досяг успіху, головним чином, у зовнішньому її прояві. Пророк бачить попереду ще більше посилення поганських забобонів і подальше покарання Боже й тому закликає євреїв до щирого покаяння, кажучи: “Але і нині ще говорить Господь: наверніться до Мене всім серцем своїм у посту, плачу і риданні. Роздирайте серця ваші, а не одяг ваш, і наверніться до Господа Бога вашого; бо Він благий і милосердий, довготерпеливий і многомилостивий і жалкує про біди” (Іоїль 2:12,13). Нерідко в одному пророчому видінні Іоїля об’єднуються події, що віддалені одна від одної проміжками часу в багато століть, але є близькими в духовному плані.

Так, наприклад, у видінні Іоїля майбутній суд Божий над єврейським народом поєднується із судом Божим над всесвітом, що відноситься до кінця світу: “Нехай встануть народи і спустяться у долину Іосафата; бо там Я воссяду, щоб судити всі народи звідусюди. Пустіть у діло серпи, бо жниво дозріло; йдіть, спустіться, бо точило повне і підточилля переливаються, тому що злість їхня велика. Натовпи, натовпи у долині суду! бо близько день Господній до долини суду! Сонце і місяць потьмаряться і зірки втратять блиск свій. І прогримить Господь із Сиону, і дасть глас Свій з Єрусалима; здригнуться небо і земля; але Господь буде захистом для народу Свого й обороною для синів Ізраїлевих. Тоді пізнаєте, що Я Господь Бог ваш, Який живе на Сионі, на святій горі Моїй; і буде Єрусалим святинею, і не будуть вже іноплемінники проходити через нього” (Іоїль 3:12-17).

Але до Великого Суду над світом повинні статися зішесття Святого Духа і духовне оновлення народу Божого: “Виллю від Духа Мого на всяку плоть, і будуть пророкувати сини ваші і дочки ваші; старцям вашим будуть снитися сни, і юнаки ваші будуть бачити видіння. І також на рабів і на рабинь у ті дні виллю від Духа Мого. І покажу знамення на небі і на землі: кров і вогонь і стовпи диму. Сонце перетвориться на темряву і місяць – на кров, перш ніж настане день Господній, великий і страшний. І буде: всякий, хто прикличе ім’я Господнє, спасеться…” (Іоїль 2:28-32).

Про це пророцтво Іоїля юдеям нагадав апостол Петро в день зішесття Святого Духа на свято П’ятидесятниці.

Зміст Книги пророка Іоїля:

  • нашестя сарани (1:2-20);
  • наближення Дня Господнього (2:1-11);
  • заклик до покаяння (2:12-17);
  • про Боже милосердя (2:18-27);
  • про духовне відродження (2:28-32);
  • пророцтво суду над усіма народами (3:1-17);
  • і подальше благословення Боже (3:18-21).

  1. Значення пророцтв у людському житті
  2. Опис пророчої епохи
  3. Значення древніх пророків
  4. Викриття й розрада
  5. Книга пророка Іоїля
  6. Книга пророка Іони
  7. Книга пророка Амоса
  8. Книга пророка Осії
  9. Книга пророка Ісаї
  10. Книга пророка Михея
  11. Книга пророка Софонії
  12. Книга пророка Наума
  13. Книга пророка Аввакума
  14. Книга пророка Єремії
  15. Книга пророка Авдія
  16. Книга пророка Єзекиїля
  17. Книга пророка Даниїла
  18. Книга пророка Аггея
  19. Книга пророка Захарії
  20. Книга пророка Малахії
  21. Завершальний огляд змісту і значення пророчих книг